جزئیات تغییرات چشمگیر در خطوط تله کابین توچال بعد از ۲۵ سال

خبرگزاری مهر:

روح اله امداد مدیر عامل تله کابین توچال در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات انجام شده ویژه در این پیست عنوان کرد: همانطور که در روز افتتاحیه پیست اسکی بین المللی توچال اعلام کردیم فرآیند نوسازی خطوط تله کابین توچال از شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد و بعد از اینکه موفق شدیم منابع لازم را برای نوسازی خطوط تله کابین توچال پیدا کنیم کار را آغاز کردیم. خوشبختانه از ایستگاه پنجم تا هفتم حدود ۴ کیلومتر و ۳۰۰ حفاری داشتیم که کابل مخابراتی کارگزاری شد که به سیستم کنترل ایمنی خط، سرعت و دقت بیشتری می بخشد. این کار در مراحل پایانی است.

وی افزود: چرخ‌ها و فلکه‌های هرزگرد همه ایستگاه‌های ما باید عوض شوند و ایستگاه هفتم را موفق شدیم نوسازی کنیم. این پروژه دو سال به طول می‌انجامد و تعویض تمام کابین‌ها در سال اول انجام می‌شود و تعویض کابل در مرحله بعدی است. البته این کابل هنوز ظرفیت استفاده را دارد و کاملاً استاندارد است اما به جهت اینکه ما این فرصت را داشتیم که بودجه را تأمین کنیم تصمیم گرفتیم تا یک کابل نو که از بهترین کارخانه‌های تولید کننده کابل فولادی در دنیا است خریداری کنیم که سفارش گذاری ها و پیش پرداخت‌ها انجام شده است. با این اقدام ظرفیت خط ما از ایستگاه اول تا هفتم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسافرینی که می‌خواهند به ایستگاه هفتم بروند باید در ایستگاه پنجم پیاده شوند ولی با این فرآیند تمام خطوطمان یکسره می‌شود مگر اینکه مسافران خودشان تمایل داشته باشند پیاده شوند وگرنه می‌توانند به صورت یکسره تا ایستگاه هفتم بروند و همین امکان جابه جایی مسافران بیشتری را خواهد داد.

مدیرعامل شرکت تله کابین توچال تصریح کرد: بازسازی ایستگاه‌ها دیگر اقدامی است که انجام می‌دهیم. ایستگاه اول با کف چوبی بود و الوارهای زیادی داشت. به علت چوب و الوار بالا به ویژه در ایستگاه اول ریسک بالایی وجود داشت که اگر خدای نکرده آتش سوزی به وجود می‌آمد کل ایستگاه از بین می‌رفت بنابراین تمام الوار جمع آوری شد و بتن ریزی هم پس از آن انجام شد.

وی افزود: بحث زیباسازی و معماری نمای داخل ایستگاه‌ها هم که از یکی دو ماه آینده وارد آن فاز هم می‌شویم و اول ایستگاه اول را شروع می‌کنیم و اتفاقی که دوست داشتیم زودتر رقم بخورد ایستگاه هفتم بود. ظرفیت این ایستگاه در حال حاضر ۴۰ نفر است که طبق طرحی که داریم این ظرفیت به ۵۰۰ نفر افزایش می‌یابد که این خودش در مدیریت بحران به ما کمک می‌کند چون ایستگاه هفتم ما محل تردد کوه نوزادان و اسکی بازان در ایامی که خدای نکرده شرایط جوی نامساعد شود خودش سالن مدیریت بحران است ضمن اینکه کافی شاپ و محل کمک‌های امداد و نجات و نمازخونه هم برایش دیده شده است. متأسفانه به علت سرمای زودهنگام امکان بتن ریزی در آن سرما وجود نداشت و عمر بتن پایین می‌آمد این پروژه به بعد فصل سرما موکول می‌شود که آن را هم بازسازی کنیم.

امداد اظهار کرد: نمای ایستگاه‌ها و کابین‌ها بسیار مهم است. با استفاده از توان داخل و با همکاری دانشگاه علم و صنعت و متخصصین دانشگاهی که در حوزه طراحی صنعتی فعالیت می‌کنند کابین‌هایی در حال طراحی است که بی صدا باشد یا حداقل صدا را داشته باشد و به لحاظ ظاهری هم خاص باشد. مانیتور در آنها نصب می‌شود و به صورت آنلاین شرایط ارسال سیستم هشدار یا پیام‌های آموزشی را دارد.

امداد بیان کرد: در این فصل برای اسکی بازان یک دستگاه تله اسکی نصب کردیم که به پیست آماتور تبدیل شد و شب‌ها هم با توجه به روشنایی پیست شب راه اندازی شد. پیست بشقابی دیگری که داریم و شیب خیلی خوبی هم دارد و مربوط به اسکی بازان حرفه‌ای می‌شود و گاهی تیم ملی هم در آنجا تمرین می‌کند تا چند روز آینده راه اندازی می‌شود. چند طرح دیگر در دست بررسی داریم که اضافه کردن یک تله اسکی بشقابی دیگر به مجموعه در مجاورت هتل یکی از آنهاست که کمک می‌کند یک پیست جدید دیگر به مجموعه پیست ما اضافه شود و پشت هتل نیز ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که مذاکراتی انجام شده است که با نصب دو دستگاه تله سیژ و چند دستگاه تله اسکی یک پیست طولانی‌تر با شیب مناسب در پشت هتل راه اندازی خواهیم کرد. تغییرات اساسی بعد از ۲۵ سال کاری بزرگ است که در خطوط تله کابین اتفاق می‌افتد و این افزایش ظرفیت باعث می‌شود ما بتوانیم راحت تر و سریع‌تر اسکی بازانمان را جابه جا کنیم و شأن آنها را حفظ کنیم.

جزئیات تغییرات چشمگیر در خطوط تله کابین توچال بعد از ۲۵ سال